Men Sternberg!

Jeg forsøgte i første omgang, at skrive dette brev i hånden, for at fremme

personligheden; lade den skære sig gennem ordene som et filter, men det

fungerer ikke for mig, med den håndskrift. Jeg er vokset op med et keyboard

i hånden, og det må jeg altså bare acceptere. Håndskriften er helliget

personlige noter, og skitser i fremmede lande. … Jeg tror kun det er mig,

der kan læse min skrift.

Du skriver om Positiv omgang med andre mennesker, og ja, en sådan

beskæftigelse kræver, at man taler ordentligt til hinanden, at man møder den

fremmede, den anden med respekt – netop fordi den anden er sin egen ret, som

man selv er det, og fordi man ikke kender den fremmede, som man ikke kender

sig selv. Når man med en høflig attitude møder et menneske, siger man; jeg

kender dig ikke, og lader derfor være med at være klodset med det der er

dit. Man undgår at træde hinanden over tæerne, at støde næserne sammen, før

man har danset så meget, at man har skabt en grund, hvorpå det at gnubbe

næser ikke er en underkendelse af sin egen, eller den andens integritet. Og

det er en forudsætning for den konstruktive, den nødvendige dialog. Med

venner står man, hvis de er venner, altid på den grund. Det er derfor jeg

ikke kan være uenig med dine betragtninger. Nej, det er ikke bare derfor.

Men jeg misforstår med vilje hele tiden, … det med betegnelserne for

samtalepartnerne eller sengepartnerne, kan være en udmærket genvej til den

føromtalte grund. … men altså, jeg forstår ikke hvorfor det er så sjældent

med ordentlige samtaler, jeg forstår det ikke, jeg mener, nu bor jeg på et

kollegium med mange unge, fornuftige og oplyste unge mennesker, og vi

snakker aldrig med hinanden om mere end; har du noget mælk?, gik din

eksamen?, er det i orden jeg skifter kanal?, og det leder nærmere en af de

pointer jeg gerne vil gøre i denne omgang, eller høre dine tanker omkring.

Dette: Positiv omgang med andre: Betyder det mere end, at man kan holde

ud at være i rum eller verden med hinanden? Det håber jeg, som i konstruktiv

dialog. Og for at komme ind i en sådan, er det så ikke en forudsætning, som

det er en forudsætning i mødet, at man har mod til, at gå ind i dialogen med

hele sin holdning, alle sine syn og drømme og historier? Jo, selvfølgelig

gør det det, det er selve fundamentet for demokratiet, er det ikke? Men, jeg

tror, nej føler at jeg og mine jævnaldrene har meget svært ved at finde

dette mod, at møde hinanden som i samtalen. Man har nok holdninger og

meninger om ting, men man taler ikke om dem, man lader dem ikke brydes, for

man tror at ens tanker om verden er ligegyldige i det store og hele, kan det

være lige meget. Det er også trættende at diskutere hele tiden, det er

besværligt at tale. …

Det er derfor, at jeres opgave, til fremme for den almene samtale, for

mødet, gør mig så varm: Det er noget af det der skal til! Men glem ikke, at

komme forbi mit kollegium, denne mainstreamungdom I kan finde her, trænger

til at blive stødt på samtalen. Og alt dette er det store – i så fine

detaljer – en spejling af, nej, en forvrængning af: for i det store vader

magten, og så skal man dukke de andre skal man. …Uenigheden er kun i familie

med konflikten, hvis den ikke står på en god og familiær grund af respekt,

tillid og mod. Men jeg skriver så hurtigt så langt. Der er alt for mange

løse ender, men sådan må det være, det tror jeg på, og altså, alt det bedste

til din del af byen.

Lars-Emil